Pojęcie słowa „biznes” kryje coraz więcej aspektów. Obejmuje ono zarówno drobną działalność handlową jak i prowadzony na szeroką skalę proces projektowania, produkcji i sprzedaży samochodów.
Biznes oddziaływuje na coraz liczniejsze i coraz szersze dziedziny ludzkiej rzeczywistości. Stąd wynika potrzeba przyjęcia szerszej perspektywy biznesu, w której ujmuje się działalność przedsiębiorstw, interesy i wartości udziałowców oraz wszystkich tych osób, grup i instytucji, na które biznes skutkami swego działania może wywierać wpływ. Korzystając z przyjętych w Principles for Business założeń, wszystkich tych, których biznes „dotyka swoim działaniem, można podzielić na trzy grupy:
Wszyscy ci, którzy współtworzą przedsiębiorstwo swą pracą, swą wiedzą i kompetencjami, swymi kapitałami, ci wszyscy zatem, którzy „mieszczą się” w obrębie przedsiębiorstwa jako jego pracownicy, kadra kierownicza i właściciele
drugą grupę stanowią wszyscy ci, którzy wchodzą w styczność z różnymi przejawami działalności przedsiębiorstwa w bezpośrednim związku z tą właśnie działalnością; w grupie tej znajdują się przede wszystkim klienci, ale ponad to dostawcy, kooperanci i wreszcie konkurenci przedsiębiorstwa; należący do tej grupy występują niejako w bezpośrednim „otoczeniu” przedsiębiorstwa; przedsiębiorstwo na co dzień i zazwyczaj działa ze względu na nich albo „dzięki” nim, albo „dla” nich bądź „przeciw” nim.
Trzecią grupę „stakeholders” stanowią różne wspólnoty, od wspólnoty lokalnej przez region aż po wspólnotę państwową czy nawet globalną; współtworzą one niejako dalsze otoczenie działalności gospodarczej przedsiębiorstwa.
Ten podział ułatwi orientację przy konstruowaniu kodeksów etycznych.
Copyright © 2008-2010 EPrace oraz autorzy prac.